سایت اصلی و کانال دکتر علیرضا افشار عوامل درونی موثر در موفقیت
مشاوره کنکور۹۹ علیرضا افشار
انتخاب رشته کنکور98 .مشاوره انفرادی تحصیلی.مشاوره کنکور دکتر افشار.برنامه ریزی تلفنی کنکور99
درباره وبلاگ


پایگاه مشاوره کنکور رایگان (www.alirezaafshar.org) محلی ست برای یاری شما داوطالبان کنکور۹۹ و در جهت گسترش عدالت آموزشی در کشور گام بر می دارد که فاصل صوتی کلاس مشاوره ای دکتر افشار؛،.مطالب ارائه شده همگی مطابق برترین اصول و شیوه های مطالعه و انگیزش تحصیلی می باشد . سوالات شما دوستان در کمتر از 72 ساعت پاسخ داده می شود و شما داوطلبان رشته های ریاضی و تجربی می توانید ، با کمال اعتماد به مشاوران توصیه ها را توشه راه خود قرار دهید . امیدواریم که بتوانیم شما را تا رسیدن به رویایتان یاری کنیم . با تشکر و احترام : کانال مشاوره علیرضا افشار https://telegram.me/alirezaafsharofficial
آخرین مطالب

سلام امیدوارم که حال همگی خوب باشه . میخوام در مورد عوامل موفقیت در کنکور صحبت کنم . به طور کلی  در بحث عوال موفقیت تحصیلی روی سه محور معمولا تاکید میشه . محور اول بحث تکنیک های یادگیری است که معمولا بچه های تو این زمینه خیلی هاشون مشکل دارن و سعی می کنیم به مرور زمان روی این قضایا کار بکنیم . هدف از بحث اینه که بتونیم در زمان کمتری مطالب رو بیاموزیم و دیگر اینکه یادگیری ما بتونه به صورت موثر باشه که در ذهن ما بمونه و بتونیم در سر آزمون ها از آن نهایت استفاده رو ببریم .خلاصه برداری و تراکم در خوادندن و .... محور دوم بحث استراتژی مطالعه و برنامه ریزی هست. مثلا یه داوطالب باید بدونه که زمانی که میخواد برای کنکور مطالعه کنه و در اختیار داره ، هرچه قدر بتونه این زمان رو به جلو بیاره به نفعش هست . مثلا اگه قرار داوطلب 9 ، 10 تیر ماه کنکور بده ، اگه بتونه این زمان رو سه ماه بیاره جلوتر و خودش رو برای اون موقع آماده کنه اونوقت نوع انرژی که تو این 9 ماه صرف خواهد کرد ، انرژی بیشتری خواهد بود و استفاده بهتری میتونه بکنه ؛ از طرف دیگه میتونه تو اون سه کاه آخر روی بحث تسلط بر روی مفاهیم و جامعیت ذهنی کار کنه و سرعت عمل و سرعت انتقال خودش رو تا حد قابل توجهی افزایش بده و خود این قضیه موجب میشه که دانش آموزان ما بتونند نتیجه مطلوبی رو کسب کنند . البته دانش آموزان پیش دانشگاهی یکسری محدودیت های زمانی رو دارند و نمی تونند که مجموعه عمومی ها و اختصاصی ها رو تا اواخر اسفند جمع کنند و به اونا پیشنهاد میشه که اگه دنبال نتایج منحصر به فرد هستند باید بتونند که اختصاصی ها رو تا آخر اسفند جمع کنند . البته میدونم که کار بزرگی هست ولی راهی مطمئن هست . محور سوم که یه فاکتور بسیار تاثیر گذار در زمینه موفقیت تحصیلی به اون اشاره میشه ، بحث انگیزه و هیجانات مثبت درونی و هیجانات منفی درونی که اینا میتونه موجب رشد و افت در یادگیری بشه . امروز و در این لحظه میخواهم در مورد فاکتور سوم یعنی انگیزه که همیشه گفتم انگیزه در کنار هدف معنا میده صحبت کنم . در پستهای گذشته اینجوری صحبت کردیم که بحث انگیزش ، به طورکلی رفتارها و فرآیندهایی که داره مشاهده در مطالعه با انگیزه یا بدون انگیزه ، یکی از مکانیزم های بسیار بسیار موثر در یادگیری هست . چه ما به اون اعتقاد داشته  باشیم و چه به اون اعتقاد نداشته باشیم . ( مثل برخی مشاوران و دوستانی که به شیوه آقای سرورپور خرده می گیرند ) به عنوان مثال در کلاس درس اون دانش آموزی که با دبیر خودش ارتباط حسی خوبی برقرار میکنه وقتی با اون دبیر یک زنگ درس داره ، قطعا اون درس رو بهتر میفهمه و در سر کلاس فعال تره . و یا با العکس دانش آموزی که در سر کلاس مورد توبیخ قرار میگیره در ابتدای یک زنگ ، قطعا در اون زنگ از کلاس افت هوش هیجانی خواهد داشت و انگیزه موجب افت ضریب هوشس فرد میشه و باعث افت قدرت یادگیری اون فرد خواهد شد . دانش آموزی که در خونه وقتی میخواد مطالعه اش رو شروع بکنه ، مطالعه اش با این تفکر هست که من که در این درس ضعیفم و نمیتونم خودم رو قوی کنم ، ولی با این حال تلاشم رو می کنم ؛ این دانش آموز با دست خودش قدرت یادگیری خودش رو کاهش داده و احتمال میره که نتونه در ادامه مسیر به خوبی حرکت کنه و نتیجه بگیره . به طور کلی کسی که انگیزه نداره اصلا نمیتونه مطالعه طولانی مدت داشته باشه . بچه هایی که بدون انگیزه درس می خونند و به قول خودشون فقط با منطق صرف و اراده کردن ، و با یه قدرتی که میخواد اونا رو پای درس بنشونه ، اینا معمولا طول مدت مطالعه شون خیلی زیاد نخواهد بود و بعد از دو سه روز میبینیم که افت کمیت و کیفیت مطالعه دارن و نمی تونند که خوب ادامه بدن . در مقابل دانش آموزانی رو داریم که هر روز که جلوتر میرن بهتر میخونند و با قدرت و انرژی بهتری مسیر رو ادامه میدن . اینها به جای اینکه بعد از یک مدت ببرن از مطالعه هر روز از در مسیری که دارن میرن با استقامت و قدرت بیشتری قدم میذارن و نتایج بسیار بهتری رو میگیرن . یکی از فاکتورهایی که در ایجاد یا از بین بردن انگیزه موثر هست ، نوع پیام هایی هست که فرد در درونش به خودش میده . این پیامها یا سیگنالهای مثبت و منفی که افراد از ذهن خودشون می گذرونند ، در بسیاری از مواقع نا خود آگاه از ذهن میگذره و شخصیت ناخودآگاه رو میسازه . شخصیت اصلی ما هم در اصل همون شخصیتی است که در رفتارهای ناخودآگاه میاد و سرچشمه میگیره . سیگنالهایی که ما از صبح که بیدار میشیم تا شب که میخوابیم داریم و انتقال میدیم مستقیما روی ضمیر ناخود آگاه ما تاثیر میذاره . دانش آموزی که شب هنگام چنین جمله ای رو از ذهن خودش میگذرونه که مثلا این دو ، سه ساعتی که تا قبل از خواب درس خوندم بهترین ساعات من بوده و خدا رو شکرت که انقدر خوب خوندم و فردا صبح میدونم ، صبح خیلی زود حتی بدون اینکه ساعتی بالا سر خودم بذارم میدونم که از خواب بلند میشم و میتونم مطالعه منحصر به فردی رو داشته باشم و .... بعد وقتی دانش آموز اینو به عنوان یه تصویر زنده در ذهن خودش میبینه و فراتر از زمان بهش نگاه میکنه و انگار یه اتفاقی در آینده قطعا افتاده و اون داره تصویرش رو میبینه . وقتی این کار توسط او انجام میشه ، انگار داره که ضمیر ناخودآگاهش رو با تصاویر و پیام هاش خودش داره طراحی و برنامه ریزی میکنه . در کل ما به قضایا مثبت نگاه نمی کنیم تا بتونیم اونا رو تحمل کنیم ، بلکه داریم مثبت طراحی می کنیم تا بتونیم از اونا لذت ببریم و به همین سادگی سر کلاس بودن دو ساعت دیگمون ، مطالعه فوق العاده فردامون ، رشد هوشمون ، سر حال بودن آینده و ... رو داریم طراحی می کنیم . و همین طور مکانیسم معکوس هم وود داره که افرادی که در هر لحظه در دل خودشون و در ذهن خودشون تفکراتی این چنینی از ذهن خودشون میگذرونند : کاشکی ، صبح زودتر شروع میکردم ، کاشکی از پارسال خوب درس میخوندم ، یا مثلا این دو ، سه ساعتی که من درس خوندم از کجا معلوم که جواب بده و از این جاهایی که من الان خوندم سوال بیاد . از کجا معلوم اصلا یادم بمونه و هزار و یک اما و اگر دیگه . وقتی به اینصورت شروع میشه و سیگنالهای منفی در ذهن شکل میگیره و طراحی مشه و فردای مارو ، پس فردای مارو ، این هفته مارو طراحی میکنه و خود به خود ما زمان زیادی رو از دست میدیم . بعضی وقتها دانش آموزان سوال می کنند که مثلا فلان آدم معلومه که از لحاظ هوشی و گیرایی از ما بالاتر نیست ، ولی در برخی از دروس این آدم انقدر قدرت مند ظاهر میشه که ما به هوش خودمون شک می کنیم . جوابش اینه که اون کلاس و اون درس ، اون فرد ، فرد دیگه هست و اونا آدم هایی که در اون زنگ از درس متفاوت زندگی می کنند و متفاوت حس می کنند و متفاوت ظاهر میشن و ضربان نبض و قلب و احساس اونا ، حتی نفش کشیدن اونا توام و سرشته شده با کلمه به کلمه و جمله به جمله اون درس هست . سیگنال ها یا علائم مثبت و منفی تمام زندگی ما رو فرا گرفته ، به طور طبیعی وقتی که داریم راجب انگیزش حرف می زنیم ، از ابتدای قضیه ما با علائم سر و کار داریم . این علائم یا کلامی هستند و یا تصویری . مثلا وقتی که در پیاده رو راه میرم با خودم شروع می کنم و حرف می زنم و این رو میگم که امسال بهترین سال زندگی منه  و این جمله میره رو ضمیر ناخود آگاه و یه اثری میذاره ، شاید اون لحظه ضمیرخودآگاه من بگه : نه این که حرف تو نیست . اینکه خودت نیستی ، نقش بازی نکن ولی ضمیرناخودآگاه مرز بین حقیقت و خیال و گذشته و آینده رو تشخیص نمیده و به محض اثرگذاری روش شروع میکنه به تحریک مغز و چیدمان یه برنامه حرکتی . حالا این برنامه اگه بلافاصله با عمل همراه بود لحظه به لحظه شاخ و برگ میگیره و این حس خوب تشدید میشه و آدم از کارش لذت میبره ، ولی اگر نه با اهمال کاری و سستی عمل به تعویق افتاد ، اون اثربخشی از بین میره و دیگه انگیزه ای نیست . در هنگام استفاده از جملات اثر بخش بایستی دقت کرد . مثلا دانش آموزی میگه میدونم که این یکسال چقدر سخته ولی من تلاشم رو می کنم تا به نتیجه برسم . این جمله شاید ظاهرا مثبت باشه ولی پس زمینه منفی داره و همین گفتن کلمه سخت باعث میشه فرد تا مدتی از انجام دادن خوب و عالی این کار ( مطالعه ) سر باز بزنه . این احساس تلفیقی از تحمل یک سختی زیاد و احتمالا نا امید شدن و طاقت فرسا و زجر آور بودن و ... هست . جمله انرژی بخش جمله ای هست که در لحظه میاد تمام وجو ما رو سرشار از یک انرژی گرم میکنه که تمام وجود انسان واقعا لبریز میشه  . دانش آموزی که همون ابتدایی که میخواد شروع کنه به مطالعه جنین جملاتی از ذهنش میگذره که : چقدر من از این درس خوشم میاد ، چه لذت بخشه ، خوندن کلمه به کلمه این درس که دارم توش لحظه به لحظه پیشرفت می کنم ، چه حس خوبی داره و خوش به حال من که امسال اصلا کنکور دارم و این یه بهونه شد تا بشینیم پای این کتاب ها و خودم و همه توانایی هام رو نشون بدم و از این تلاش قطعا میتونم در مقاطع مختلف زندگیم به عنوان نقطه قوتی یاد کنم و همیشه بهش افتخار کنم . پس دوستان عزیز شروع کنید از امروز و زیبا زندگی کنید و احساس مثبت خودتون رو با زندگی امسالتون آمیخته کنید . زندگی ما همون ثانیه هایی هست که ما حتی از درس خوندن زیاد ، دچار خستگی میشیم و از درس خوندن خودمون لذت می بریم و خدا رو شکر می کنیم و میگیم خدایا شکر که این قدرت رو به من دادی که ان طوری تلاش کنم و بدنم خسته بشه . وقتی که این حرکت تو ذهن ما نقش ببنده ، دیگه کار و تلاش فارغ از نتیجه و ما خدا رو وکیل خودمون میگیریم و به او توکل می کنیم که تو هر چی به خیر ماست و نتیجه زحمت ماست برامون رقم بزن . این میشه یه انسان ایده آل و آدمی که در مسیر خودش پر قدرت داره حرکت میکنه و تو زندگی خودش متحول شده و خدا این انسان رو که در حال خودش داره زندگی میکنه و از تجربیات گذشته داره استفاده میکنه و امیدوار به آینده هست رو دوست داره . امیدوارم که شما هم جز این دسته افراد باشید .


انتخاب رشته ۹۸ انتخاب رشته آزاد ۹۸ انتخاب رشته سراسری ۸۹ برنامه ریزی موفقیت در کنکور از عید تا خرداد ۹۹

نظرات شما عزیزان:

ملیکا
ساعت11:59---28 تير 1390
سلام:به عنوان ی دانش آموز خواستم بدونم که شما مشاور کجا هستید برای مثال مشاور فرصت برابرید؟

ملیکا
ساعت11:58---28 تير 1390
سلام:به عنوان ی دانش آموز خواستم بدونم که شما مشاور کجا هستید برای مثال مشاور فرصت برابرید؟
پاسخ:سلام . خیر . مشاور مستقیم اون برنامه نیستم


مهشید
ساعت20:34---26 تير 1390
در جدال بین انسانهای سخت و روزهای سخت این انسانهای سخت اند که میمانند نه روزهای سخت

مهشید
ساعت20:13---26 تير 1390
در جدال بین انسانهای سخت و روزهای سخت این انسانهای سخت اند که میمانند نه روزهای سخت

فاطمه
ساعت10:23---16 تير 1390
سرشاراز انگيزه بود!
پاسخ:سلام ممنون


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: